حالت موضوعی
رتبه موضوع:
  • 17 رای - 3.18 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

یادگیری کامل شیوه پژوهش و مقاله نویسی

#1
سلام
در این مطلب آموزشی قصد داریم بطور کامل مباحث مربوط به نگارش صحیح مقاله  را به شما ارائه دهیم.
Heart بزودی ....منتظر باشید.... Heart
نویسنده:ناصر طالبی و سجاد نصرتی
(آخرین تغییر در ارسال: 03-08-2015، 03:25 PM توسط kianooshhosseini.)



به هم کمک کنیم تا بهتر یاد بگیریم! Heart Heart

راهنمایی درباره استفاده از سایت
تعرفه تبلیغات






#2
مبانی روش تحقیق

مقدمه

به نظر می رسد از ابتدای حيات بشر، انسان هميشه با تحقيق سروکار داشته است و در طول تاريخ به شيوه ها و روش های مختلفی آن را انجام داده است. چنانچه انسان با تحقيق آشنا نمی شد و اقدام به انجام آن نمی کرد علم هرگز به این حد نمی رسید همان طور که اگر دانشجو به اندازه استادش بداند هيچگاه نبايد توقع پيشرفت علم را داشته باشيم و اين واقعيتی است که نگاه به تاريخ علم و پيشينيان آنرا برای ما بيشتر مشخص خواهد نمود.

 بنابراين تحقيق هم از ديدگاه فردی و هم از ديدگاه اجتماعی يک ضرورت است و نمی توان تصوری از رشد و تکامل را برای جامعه ای که جستجو و تحقيق در آن جریان نداشته باشد، داشت. آنچه در اينجا اهميت دارد این است که تحقيقی می تواند راهگشا باشد که بر اساس اصول و موازين علمی صورت پذيرد.

پژوهش و روش علمي اگر يک چيز نباشند کاملا نزديک و وابسته به يکديگرند. تعاریف متعددی برای روش علمی ارائه شده ولی به طور ساده می توان گفت روش علمی تحقيق، مجموعه قواعد و مقرراتی است که محقق برای جمع آوری حقايق و واقعيت ها دنبال می کند تا سپس آنها را تفسير، تبين و اثبات نمايد. مهمترین ادعای روش تحقیق که تمام علوم بر آن مبتنی هستند، در این جمله خلاصه می شود که این روش ها می توانند محقق را به واقعیت یک پدیده نزدیک تر کنند و به عبارتی دیگر، نقاط مجهول را برای وی کمتر و او را به روشی نسبتا درست تر هدایت کنند. در نهايت بايد اذعان نمود دستيابي به هدف هاي علم يا شناخت علمي ميسر نخواهد شد مگر زماني كه با روشی درست صورت پذيريد.




sajdental

راهنمایی درباره استفاده از سایت
تعرفه تبلیغات






#3
طبقه بندی انواع پژوهش

1. طبقه بندی بر مبناي هدف (Research by purpose):

الف. تحقيقات بنيادي (پايه)  (Basic res)

ب. تحقيقات کاربردي  (Applied res)

ج. تحقيقات ارزيابي  (Evaluation res)

د. تحقيق و توسعه  (R & D)

و. تحقيق عملي (کاري)  (Action res)


2. طبقه بندي تحقيق بر حسب روش (Research by method)

الف. تحقيق تاريخي  (Historical res)

ب. تحقيق توصيفي  (Descriptive res)

ج. تحقيق پيمايشي (زمينه يابي)  (Survey res)

د. تحقيق تحليل محتوا  (Content analysis res)

 
3. انواع روش‌هاي تحليل محتوا (Content analysis)

الف. مطالعه ميداني  (Field research)

ب. مورد کاوي  (Case study)

ج. تحقيق همبستگي  (Correlational research)

د. آزمايش ميداني

ن. تحقيقات علي - آزمايشي

و. تحقيق علي - تطبيقي


1. طبقه بندی بر مبنای هدف

تحقيق بنيادي: تحقیقی که در آن محقق برای موشکافی در تجربيات خود و ديگران، کنجکاوی های علمی و يا الهامات و فرضيات علمی محض به دنبال اجرای تحقيق باشد. یعنی تحقيقی که برای گسترش و بسط دانش يا علوم پايه در يک نظام و به خاطر فهم آن طرح ريزی می شود. ممکن است همه يا بخشی از اين دانش در آينده کاربرد داشته باشد ولی معمولا خود محقق در کاربرد نقشی ندارد. تحقيق بنيادي مي تواند نظري يا تجربي باشد. تحقيق بنيادي نظري از روش‌هاي استدلال عقلاني و قياسي استفاده مي‌كند و بر پايه مطالعات كتابخانه‌اي انجام مي‌شود. تحقيق بنيادي تجربي از روش‌هاي استدلال استقرائي استفاده مي‌كند و بر پايه روش هاي ميداني انجام مي‌شود.

 

تحقيق كاربردي: هدف کسب اطلاعاتی است که بتواند مشکل يا مسئله فوری را حل نموده و يا زمينه را برای تصميمم گيری در مورد يک موضوع يا مسئله خاص فراهم نمايد و باعث توسعه دانش کاربردي در يک زمينه خاص شود. اين تحقيقات جنبه عملی داشته و معمولا خود محققين درکاربرد نتايج دخيل می باشند.

تحقیق ارزیابی: این روش برای اندازه گیری میزان شایستگی، ارزش و اهمیت سازمان ها، برنامه ها و طرح ها بر اساس اصول و استانداردهایی کاربرد دارد تا به چاره یا پیشنهاد های عملی برای تصمیم گیری منجر شود. هدف اولیه ی تحقیق ارزیابی علاوه بر به دست آوردن بینش نسبت به گذشته، توجه کردن به شناسایی تغییرات آینده است.

تحقیق و توسعه: فعالیتهای تحقیق و توسعه توسط شرکتهای خصوصی یا موسسات وشرکت های دولتی انجام می پذیرند. دسته بندی فعالیت های تحقیق و توسعه از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، اما در مجموع شامل دو مدل اصلی می شود. در یک مدل، وظیفه اصلی یک گروه تحقیق و توسعه، توسعه و دستیابی به محصول جدید است؛ در مدل دیگر، وظیفه اصلی گروه تحقیق و توسعه عبارت است از، ساخت و کشف دانش نوین پیرامون عناوین علمی و فناورانه به منظور توسعه ی محصولات، پروسه ها و خدمات ارزشمند و جدید. در نتیجه تحقیق و توسعه  ترکیبی از تحقیق بنیادی و کاربردی است. عموماً مهندسین، کادر پرسنلی مدل اول تحقیق و توسعه را تشکیل می دهند، در حالی که در مدل دوم تحقیق و توسعه، غالباً دانشمندان صنعتی مشغول به فعالیت می شوند.

تحقیق عملی: اين تحقيقات را بايد تحقيقات حل مسئله يا حل مشکل ناميد و آنها را نوعى تحقيق کاربردى محسوب کرد. چون تحقيقات عملى با هدف رفع مشکل انجام مى‌شود، هرکس که با مشکل روبرو باشد مى‌تواند این نوع تحقیق را انجام دهد و معمولا به وسیله افراد درگیر در موقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی- آموزشی مانند معلمان انجام می‌شود. هدف تحقیقات عملی بهبود استدلال و عدالت اَعمال اجتماعی محقق و بالارفتن فهم و ادراکش از اوضاع و شرایط است. تحقيقات عملى خصلت محلى و موضعى دارند و معمولاً خاصيت تعميم‌پذيرى زيادی ندارد. اين تحقيقات نيز بر داده‌هاى تحقيقات بنيادى تکيه دارند؛ زيرا از معلومات و قوانين آنها استفاده مى‌کنند.


در مورد روش های تحقیق در جلسات آتی بحث خواهد شد.




sajdental

راهنمایی درباره استفاده از سایت
تعرفه تبلیغات






#4
مبانی روش تحقیق ( جلسه دوم)
در ادامه بحث های مربوط به پژوهش و انجام کارهای پژوهشی در حیطه مبانی روش تحقیق در جهت خلاصه کردن مطالب گذشته بهتر است بدانیم که ما برای انجام پژوهش اساسا دو هدف مد نظر داریم؛ که این دو هدف می تواند یا تولید علم و دانش نماید و یا علم تولید شده را رد و یا تایید کند. 
اصولا یک شخص زمانی دست به انجام کارهای پژوهشی می زند که مشکلی را احساس کرده باشد که حس مشکل و وجود آن در جایی اولین مرحله ی تحقیق می باشد. در وهله ی بعدی محقق یک ماکت از طرح فرضی خود می سازد که این ماکت بدون در نظر گرفتن جزییات کامل موضوع مدنظر می باشد و لذا به این ماکت در امور پژوهشی پروپوزال گفته می شود. در مرحله سوم تحقیق و پژوهش محقق بدنبال جمع آوری اطلاعات برای موضوع تحقیق خود می باشد که این جمع آوری اطلاعات نیز از راه های مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه، چک لیست و  پرونده های آماده امکان پذیر می باشد.در مرحله ی چهارم نیز محقق داده های جمع آوری شده را تحلیل خواهد نمود که این نیز به وسیله ی روش های مختلف آماری امکان پذیر بوده و در درجه ی آخر(پنجم) که گام تفسیر نتایج می باشد محقق نتیجه گیری پایانی خود را بیان خواهد نمود.
*** به نظر شما چه تفاوتی بین کلمات search  و  research  و یا سوال و مساله وجود دارد؟ کاربران و دوستانی که از این مطلب آموزشی بهره می برند یقینا بعد از پاسخ به این سوال به صورت سهلتری وارد حیطه پژوهش می شوند.
                                                   مساله، پاسخ، جامعه ( این سه در ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دوطرفه با همدیگر می باشند)
همانگونه که در صحبتهای دوست عزیزمان آقای نصرتی مشاهده می شود انواع مطالعات در زمینه های پژوهشی برحسب نوع متد و نوع تحلیل محتواها آورده شده اند که در این اثنا اینجانب نیز  سعی خواهم کرد خلاصه هایی از تعاریف مربوطه ها خدمت شما عزیزان ارایه دهم.
در کل برای انواع تحقیق در پزشکی چندین نوع تقسیم بندی توسط صاحب نظران ارایه شده است که از جمله ی آنها؛1.تحقیقات بنیادی 2.تحقیقات کاربردی 3.تحقیقات بنیادی-کاربردی
A.تحقیقات قیاسی B.تحقیقات استقرایی
آ.تحقیقات کمی ب.تحقیقات کیفی

_تحقیقات بنیادی  بر محور علاقه ی خود شخص محقق استوار می باشد.
_تحقیقات کاربردی براساس احتیاجات عملی مورد نیاز می باشد.
_تحقیقات بنیادی-کاربردی نیز هم علاقه محقق هم نیاز عملی موضوع را در نظر میگیرد.
_تحقیقات استنتاجی(قیاسی) جزییات مسیر و اهداف محقق را ازقبل در نظر دارد به مثابه شخصی که با هدف قبلی از شهر تبریز خارج شده و مستقیما بدون توجه به حاشیه ها به تهران می رود.
_تحقیقات استقرایی نوعی از پژوهشها می باشند که در آن محقق فرضیه ی خاصی نداشته و جزییات هنوز کامل مشخص نیست به مثابه ی کسی که از تبریز خارج شده و با خوش گذرانی در اثنای مسیر و شهرهای مابین تهران و تبریز به تهران می رود و امکان دارد هدف او در این بین عوض شده و به شهردیگری غیر از تهران برود.
_تحقیقات کمی معمولا اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه های می باشند و در آنها بیشتر مقایسه فرضیه ها و تایید و اثبات و علم صورت می پذیرد.
_تحقیقات کیفی نیز بیشتر حاصل مصاحبه های ازاد می باشند و عموما شکلی داستان گونه دارند. و در واقع چشمه ی زاینده ی تحقیقات کمی می باشند.
*** بیشتر بدانید:
هدف در تحقیقات کمی دانستن چقدر، چه میزان، چه اندازه(تجربی) می باشد که اطلاعات کم است و تعداد نمونه در آن زیاد.
هدف در تحقیقات کیفی دانستن پاسخ به چراها، چه چیزی، چکونه(انتزاعی) می باشد و اطلاعات بدست آمده زیاد و نمونه کم است.
روش جمع آوری داده در تحقیقات کمی بیشتر مراجعه به پرونده ها و استفاده از چک لیست ها و ابزارهای می باشد ولی در تحقیقات کیفی مصاحبه و استفاده از اطلاعات باز بیشتر مد نظرمی باشد.
در مورد تحلیل محتوا نیز بایستی دانست که تحلیل در تحقیقات کمی با استفاده از آمار و نرم افزارهای اماری می باشد ولی در تحقیقات کیفی خود محقق با عباراتی توصیفی به تحلیل محتوا می پردازد و در نهایت نتیجه ی بیان شده(گزارش) در تحقیقات کمی توسط اعداد و ارقام می باشد در صورتی که تحقیقات کیفی نتایج خود را با عبارات و توصیفات و جملات بیان میدارند.
در جلسات آتی به انواع مطالعات اپیدمیولوژیک و تعاریف آنها و کاربردشان اشاره خواهیم داشت.
(آخرین تغییر در ارسال: 12-05-2015، 12:54 AM توسط nasser.talebi.msac.)




راهنمایی درباره استفاده از سایت
تعرفه تبلیغات








موضوعات مشابه ...
موضوع
  جامع شیوه نگارش مقاله علمی
  یادگیری درست نوشتن(نگارش)در فارسی



کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان


درباره ما

شعار ما :"با هم بهتر یاد می گیریم"

وبسایت رسم بنفش محلی برای یادگیری از همدیگر می باشد.آنچه را میدانیم به هم بیاموزیم

دوستان ما
  • سایتهای مفید
  • کپی رایت

    کپی رایت 1393-1394.تمامی حقوق محفظ است.
    محتوا تحت لیسانس کریتیو کامنزمنتشر می شوند.
    طراحی قالب برای IP.B را سعید نظری و تبدیل آن به قالب mybb را ایمان یزدانی و تغییرات انجام شده برای بهبود تجربه کاربری را کیانوش حسینی قلعه بین انجام داده است.